Október utolsó hetében lezajlott Münchenben a Bauma, a világ legnagyobb építőipari kiállítása és vására. A vásár ezúttal hangsúlyozottan az elektromos meghajtású építőipari gépek, berendezések térhódításáról szólt. Az építőiparban ugyanolyan követelmény a károsanyag-kibocsátás csökkentése, mint pl. a közlekedésben, és az sem mellékes, hogy az elektromos gépeknek sokkal alacsonyabb a zajkibocsátásuk.
A legzajosabb eszközök közé tartozik a döngölőgép vagy a lapvibrátor. A Wacker Neuseon cég bemutatta a levegőt nem szennyező, csendesen működő elektromos változatot, amit irányváltóval is felszereltek. A változtatható előre-hátra menet különösen árkokban előnyös.
A vásár látogatói megismerhették az elektromos tandem úthengert, ami elől és hátul is egy-egy vibrációs hengerrel tömöríti az aszfaltot. A Hamm AG a világon elsőként mutatott be elektromos meghajtású tandem úthengert, mégpedig 8 különböző változatban. Az akkumulátorok töltése egy egész munkanapra elegendő energiát biztosít.

Egy elektromos hajtású, kisméretű, lapátos rakodógép bemutató példányával is megismerkedhettek az érdeklődők. A Bobcat cég a kiállításon mérte fel az igényeket. A T7X nevű rakodó abban különbözik az összes többi rakodógéptől, hogy nem használ folyadékot a működéséhez. A szokásos hidraulikus emelő-berendezést ezúttal elektromos erő pótolja. Folyadékra csak a hűtéshez van szükség, de abból is mindössze 5,7 literre. A T7X össztömege 1400 kg. A lítium-ion akkumulátorok egy feltöltéssel 4 óra folyamatos munkavégzésre képesek. A gumilánctalpas rakodó iránt nagy az érdeklődés.
De létezik betonmixer is 100 százszázalékos elektromos meghajtással. Az iONTRON segítségével a betonszállításnak is megvan az elektromos változata, ami a csaknem teljesen zajmentes üzemmód miatt kórházak és iskolák közelében is használható. A 350 kWh teljesítményű akkumulátorok nagyjából egy teljes munkanapra elegendő energiával látják el a járművet.
A Tadano, a legnagyobb japán darugyártó vállalat már 2019-ben bemutatta a nagyközönségnek E-Pack nevű elektro-hidraulikus, károsanyag kibocsátás mentes daruját. Az E-Pack akkor még csak egy teherautó-típus számára volt elérhető. Az idei Bauma vásáron már 5 különböző elektromos daruval állt elő a Tadano, amelyek akár utólag is beépíthetők a meglévő darus autókba. A károsanyag kibocsátás nélkül dolgozó elektromos darut nagyvárosokba, valamint csarnokokba, belső terekbe ajánlja a gyártó.
Forrás: transport-online.de