Azonnali átutalás: már email-re és telefonszámra is utalhatunk

Másodlagos azonosítókat és fizetési kérelmeket  használva gyors és kényelmes készpénzmentes fizetési megoldást kínálhatunk ügyfeleinknek – de még meg kell szoknunk ezeket a lehetőségeket.

Márciusban vezették be a bankok az azonnali átutalás lehetőségét. Ebben nemcsak a gyorsaság volt a lényeges változás, hanem az éjjel-nappal rendelkezésre álló pénzküldési lehetőség is. Korábban az utalások 4 órán belül teljesültek, de csak banki munkaidőn belül. A márciusi változás újszerűségét az jelentette, hogy ma már éjjel-nappal, hétközben és hétvégén is gyakorlatilag azonnal teljesülnek a banki átutalások. Az adatok azt mutatják, hogy ki is használjuk ezeket a lehetőségeket. A bankok szerint az összes átutalás 20 százaléka ma már hétvégén történik, 30 százaléka pedig hétköznap, de a banki nyitvatartási időkön kívül.  

A márciusi váltás csak az egyedi utalásokra vonatozott. A rendszer szeptembertől tette lehetővé az úgynevezett kötegelt utalások azonnali indítását is. Ilyen kötegelt utalás például az állami nyugdíjfizetés vagy amikor egy vállalkozás több száz dolgozójának indítják el egyszerre a bérkifizetését. Ma még nem minden bank tudja nyújtani ezt a szolgáltatást – szeptembertől van rá lehetőség, de csak januártól kell mindenhol megteremteni a feltételeit.

A banki fejlesztések igazi újdonsága nem az utalások gyorsításában van, hanem két, ma még ritkán használt lehetőségben. Ez a

– másodlagos azonosítók és

– a fizetési kérelmek használata.

Mire jó a másodlagos azonosító?

A banki utalás mindeddig azt jelentette, hogy a pénz indításához be kellett írnunk a kétszer vagy háromszor 8 számjegyből álló számlaszámot és a számlatulajdonos nevét. A számlaszámok megjegyzése azonban bonyolult és beírásuk nehézkes. A másodlagos azonosító ezzel szemben egy egyszerűen megjegyezhető, gyorsan beírható adat. A bankban rendelik hozzá a számlánkhoz, s ugyanúgy képes azonosítani, mint a 24 számjegy. Ilyen másodlagos azonosító három adat lehet:

– telefonszám

– e-mail és

– adószám.

A telefonszám és az e-mail beállításához be sem kell menni a bankfiókba, ezek interneten keresztül is megoldhatók. Az adószám azonosítóként való beállítása az egyetlen, ami személyes megjelenést követel.

A másodlagos azonosító beállítása után bárki úgy küldhet pénzt a számlánkra, hogy csak ezt az adatot kell megadnia hozzá. Ez teszi igazán gyorssá a számláról-számlára történő pénzküldés lehetőségét.

A másodlagos azonosító használta és az azonnali utalás együtt olyan fizetési lehetőséget hoz létre, ami kiválthatja a kártya használatát is. Az ügyfél fogja a telefonját és a mobilbankos alkalmazáson keresztül átutalja a kért összeget a telefonszámunkra, amit beállítottunk másodlagos azonosítóként. A mi telefonunk pedig azonnal jelzi, hogy meg is érkezett az összeg. Éppen olyan gyors, mintha készpénzt kaptunk volna, és gyorsabb a kártyás fizetésnél is, hiszen nincs köztünk harmadik félként a kártyatársaság, nem kell várni, míg ők jóváírják a számlán a fizetést. Az ügyfél közvetlenül nekünk utal, s a bankszámlán azonnal ott van a jóváírt összeg.

A másodlagos azonosító ma már minden banknál működik, de nem nagyon reklámozzák, így lassan terjed. A szolgáltatást nekünk kell beállítanunk, ami netbankon keresztül csak pár mozdulatba kerül. Beállítás után azonnal használható. Sajnos, egyelőre túl kevesen adnak meg ilyen azonosítót, ami az ügyfelekben sem alakítja ki azt a szokást, hogy ezt is lehet használni a fizetéshez. Minél többen beállítjuk, annál gyorsabban fog terjedni, Érdemes lesz használni, megkönnyíti a munkánkat.

Fizetési kérelem – csak egyet kell kattintani

A fizetési kérelem lényege, hogy elküldünk egy értesítést az ügyfélnek, hogy mennyit kell fizetnie. Neki egyetlen dolga van: elfogadni vagy elutasítani a fizetési kérést. Nem kell számlaszámot vagy összeget beírnia, azt már mind tartalmazza a kérelem. Neki csak jóváhagynia kell a kifizetést.

A fizetési kérelmet valószínűleg a közműcégek fogják majd elsőként használatba venni. Számukra jelenti a legnagyobb előnyt, amivel végre csökkenteni tudják a sárga csekkek forgalmát. Az ügyfél fizetési kérelemként fogja megkapni a villanyszámlát. Nem kell sem postára mennie, sem utalást indítania, csak jóvá kell hagynia a szolgáltató által már beírt összeget. Reméljük, hogy kisvállalkozások is hamar megkedvelik a használatát, mert nagy segítséget jelenthet.

Egy kisvállalkozó számára a fizetési kérelem a hagyományos banki utalásos fizetéseket teszi gördülékenyebbé. Ma, ha az ügyfél utalással fizet, akkor elküldjük a számlát és várjuk, hogy indítsa el a megbízást. Kombináljuk ezt most azzal, hogy a határidő letelte előtt küldünk neki egy fizetési kérelmet! Ez emlékezteti a határidőre és egyszerűsíti az utalás indítását – csak egyet kell kattintania a jóváhagyáshoz.

Ezt a szolgáltatást ma még kevés bank kínálja, egyelőre csak a Gránit, az Erste és a Raiffeisen hirdeti a lehetőséget. Bankon belül már működik, kifelé azonban csak akkor használható, ha a másik számlatulajdonos bankja is használja a rendszert. Ezért ez kicsit lassan terjed, de remélhetőleg jövő tavaszra általánossá válik a bankok között ez a szolgáltatás is.

Nagy Csaba 

Hírdetés

Hirdessen nálunk!
Most 3 hirdetés mellé
1 -et ajándékba adunk!
KATTINTSON A RÉSZLETEKÉRT!
Megjelent új szakkönyvünk:
ÉPÍTŐIPARI SZERZŐDÉSEK
Mire figyeljünk, hogy ne bukjunk?

Kiadványaink