Egy energetikai tanúsítvány elkészítése nem olcsó dolog. Éppen ezért nem mindegy, hogy mennyi ideig lehet felhasználni a dokumentumot, s milyen helyzetben kell a tulajdonosnak újat készíttetnie.
Hiába nem változott a házon semmi, ami befolyásolná az energetikai tanúsítás eredményét, olvasónknak mégis új dokumentumot kell készíttetnie a néhány évvel ezelőtti tanú
tartásba. Ettől számítják a 10 évet. Ezt a dátumot az összesítő lapon a bal alsó sarokban lehet megtalálni.
sítvány helyébe. A régit nem fogadja el a bank az ügyintézéshez. Arra hivatkoznak, hogy megváltoztak az előírások, így hiába érvényes elméletben 10 évig a dokumentum, újat kell készíteni.
A hiteles energetikai tanúsítvány valóban 10 évig érvényes. Az érvényesség attól a naptól kezdődik, amikor az energetikus feltölti a dokumentumot az Országos Építésügyi Nyilván
Két esetben azonban a tanúsítvány nem marad érvényes 10 évig:
– ha az épületet korszerűsítik és ez a korszerűsítés megváltoztat valami olyan tulajdonságot, amit figyelembe kell venni a tanúsítvány kiállításakor (nyílászáró-csere, szigetelés, fűtési rendszer átalakítása, megújuló energiaforrások beépítése stb.), vagy
– ha megváltoznak azok a jogszabályi feltételek, amelyek alapján kiállították az energetikai tanúsítványt.
A jogszabályi feltételek megváltozása például a besorolási skálának a változása, mely alapján az épületeket kategóriákba sorolják. Legutóbb ez a skála 2016. január elsején változott meg. Hogy az előtte és utána készült tanúsítványokat meg lehessen különböztetni, ezért 2016 óta dupla betűjelzést használnak: azaz például C helyett CC kategóriás házról beszélhetünk. A 2016. január 1. előtt kiállított tanúsítványok már nem érvényesek. Ezeket sem kell azonban eldobni, mert egy módosítással újra érvényesíthetők. Csak egy pótlapot kell hozzá igényelni az entan.e-epites.hu oldalon. Ilyenkor a rendszer a korábbi felmérés alapján rögzített adatokat átszámolja, és kiadja az új szabályok szerinti végeredményt. A régi tanúsítványok ezzel a pótlappal együtt továbbra is érvényesek maradhatnak. Ilyen pótlapot az igényelhet, akinek 2013.01.01. és 2015.12.31. között készült az eredeti tanúsítványa.
A pótlapokkal CC-nél jobb besorolást nem kaphatunk. Ennek az az oka, hogy a nagy energiahatékonyságú, BB és annál jobb besorolású ingatlanokhoz olyan műszaki adatokra van szükség, melyeket a korábbi felmérések nem tartalmaztak. Ezért a korábbi adatok alapján a rendszer nem tud kiadni a CC-nél kedvezőbb besorolást. Ha ezzel nem elégedett a tulajdonos, akkor el kell készíttetnie egy új felmérést.
Ha sem az irányadó jogszabályok nem változtak meg, sem pedig az épületet nem módosították, akkor a bankoknak is és más hivataloknak is az előírt érvényességi időn belül el kell fogadniuk a tanúsítványt.
Előfordulhat azonban olyan eset, hogy a tulajdonosnak van a kezében egy érvényességi időn belüli tanúsítvány, amit mégsem fogadnak el a bankban. Ez akkor lehetséges, ha az épületre készült már egy újabb változat is. Mindig csak a legutolsó tanúsítvány érvényes. Az országos nyilvántartásból helyrajzi szám alapján le lehet kérdezni, hogy az adott épületre mikor készült a legutolsó felmérés. Ezt egy banki ügyintéző is tudja ellenőrizni, így kiderül, ha az új készítése miatt elveszíti érvényességét a régi dokumentum.
Nagy Csaba