Felelősségbiztosítás igazolása: a kötvény lehet egyben fedezetigazolás is

A kivitelezőknek 2025. január 15-től kötelező felelősségbiztosítással rendelkezniük, és annak meglétét január 23-ig kell igazolniuk a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara rendszerében. Az igazolás azonban nem mindig egyértelmű, mivel a biztosítók eltérő gyakorlatot alkalmaznak a fedezetigazolások kiállításában.

Január 10. óta elérhető a Kamarai Nyilvántartó Rendszer, ahová fel kell töltenünk a felelősségbiztosítások adatait, dokumentumait.   

A feltöltéshez a következőket kell előkészíteni: 

  • Ügyfélkapu+ azonosító
  • a biztosítótól kapott biztosítási ajánlat vagy árbevétel nyilatkozat
  • biztosítási kötvény (pdf vagy jpg formátumban)
  • a biztosítótól igényelt fedezetigazolás (pdf vagy jpg formátumban). 

Kötvény és/vagy fedezetigazolás?

Jelenleg tizenegy biztosító kínál kivitelezői kötelező felelősségbiztosítást, és többségüknél a fedezetigazolás külön dokumentum – magyarázza Tóth Tamás felelősségbiztosítási specialista. Ez azért jelenthet problémát, mert a biztosító a fedezetigazolást csak a biztosítási díj befizetését követően állíthatja ki, ennek adminisztrációja pedig több napot vesz igénybe. Így az, aki utolsó pillanatra hagyta a szerződéskötést, kifuthat a határidőből. 

A társaságok megpróbálják rugalmasan intézni az adminisztrációt. A Generali például január 10-től kezdődően beépítette a kötvénybe a fedezetigazolást, így ügyfelei egyetlen dokumentummal igazolhatják a biztosítás meglétét. A korábban kiállított kötvényeket bővítik a fedezetigazolással (ez egy függelékként jelenik meg a dokumentumban), és újra kiküldik az ügyfeleknek. 

Hogyan kezeljük ezeket a kamarai feltöltésénél?

  1. Ha fedezetigazolás külön dokumentum, akkor a kötvényt és a fedezetigazolást külön-külön kell feltölteni a megfelelő mezőkbe.
  2. Ha a kötvény tartalmazza a fedezetigazolást, akkor a dokumentumot mindkét típushoz (kötvény és fedezetigazolás) fel kell tölteni, azaz a rendszerben két külön kategóriába kell elhelyezni ugyanazt a fájlt. (Ha a rendszer nem engedi, érdemes átnevezni az egyiket.)

Akik korábban feltöltötték már a kötvényt és a fedezetigazolást is, és most kapnak egy frissített dokumentumot is, azoknak nincs teendőjük, tegyék el. Nem kell az új kötvényt is feltölteniük, az igazolási kötelezettségnek már eleget tettek. Akik már feltöltötték a korábbi kötvényt, és csak a fedezetigazolásra vártak, ők ki tudják egészíteni a feltöltést azzal, hogy az új kötvényt csatolják fedezetigazolásként.

Milyen fedezetet kell beírni?

A kamarai felület kéri, hogy adjuk meg a fedezet mértékét és fedezet mértékét eseményenként. Ez a biztosítási kötvényekben általában évenkénti limitként és eseményenkénti limitként szerepel, ezt kell beírnunk.

Mi történik, ha nem rendezzük időben a biztosítási díjat?

A biztosítási fedezet feltétele az esedékes díj vagy díjrészlet megfizetése, amelynek elmaradása esetén a biztosító értesíti a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarát a szerződés megszűnéséről, a megszűnés időpontját követő 15 napon belül – mondja felelősségbiztosítási szakértőnk.

Mi történik akkor, ha elrontunk valamit a feltöltésnél?

A rendszer formai ellenőrzést végez, és hiba esetén hibaüzenetet kapunk. Ha véglegesítjük a feltöltést, akkor határidőre teljesítettük a kötelezettséget. Ha később a kamara valamilyen tartalmi hibát talál, akkor arról külön értesítést fogunk kapni. 

Mi van, ha nem töltjük fel időben?

Bár a jogszabályokból is egyértelműen kiderül, hogyan szankcionálják, ha valaki nem tölti fel időben a dokumentumokat, ismét rákérdeztünk a kamaránál. Válaszuk szerint: “a MKIK-nak eleget kell tennie jogszabályi kötelezettségének, így a határidő lejárta után (2025. január 15. + 8 nap) meg kell tiltsa a kivitelezői tevékenység folytatását azon vállalkozások részére, akik nem töltötték fel a biztosítás megkötését igazoló dokumentumaikat. Ennek oka, hogy 2025. január 15-e után, felelősségbiztosítás nélkül nem végezhető építőipari kivitelező tevékenység.”

Mi van, ha nem boldogulunk az elektronikus ügyintézéssel?

Azok, akik nem tudnak eleget tenni az elektronikus ügyintézési kötelezettségüknek, a területi kereskedelmi és iparkamarákhoz fordulhatnak, ahol az ügyfélszolgálaton dolgozó munkatársak készséggel segítenek.

D.Pusztai Andrea

Hírdetés

Hirdessen nálunk!
Most 3 hirdetés mellé
1 -et ajándékba adunk!
KATTINTSON A RÉSZLETEKÉRT!
Megjelent új szakkönyvünk:
ÉPÍTŐIPARI SZERZŐDÉSEK
Mire figyeljünk, hogy ne bukjunk?

Kiadványaink